In het moderne onderwijs staat de leerling steeds meer centraal. Een van de belangrijkste ontwikkelingen op dit gebied is het gebruik van leerdoelen en succescriteria om het leerproces te sturen. leerdoelen voortgang, waarbij leerlingen een actieve rol spelen en individuele leerdoelen worden gesteld, biedt een krachtige manier om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van elke leerling. In dit artikel bespreken we hoe leerdoelen en succescriteria kunnen worden ingezet om de voortgang van leerlingen te monitoren en te bevorderen, en hoe dit bijdraagt aan een effectief curriculumontwerp. Leerdoelen zijn concrete, meetbare doelen die beschrijven wat een leerling aan het einde van een les, project of periode moet weten, begrijpen of kunnen. Ze geven richting aan het onderwijs en helpen zowel de leraar als de leerling om scherp te houden waar naartoe gewerkt wordt. Succescriteria zijn daarbij de specifieke voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het leerdoel te behalen. Ze maken duidelijk wat succes eruit ziet en geven leerlingen inzicht in wat er van hen wordt verwacht.